Spowolnienie gospodarcze Polsce i kryzys w strefie EURO mają znaczący wpływ na dynamikę i strukturę wydatków na reklamę. Firmy tną budżety i weryfikują efektywność swoich działań reklamowych, coraz częściej przenosząc je do Internetu. Zdaniem ekspertów z międzynarodowej agencji marketingu internetowego, Timgu Ltd, najlepsze prognozy na nowy rok dotyczą SEM.
„Mimo, iż dynamika wzrostu wydatków polskich firm na reklamę w Internecie nieznacznie osłabnie w porównaniu z ubiegłymi latami, przewidujemy dalszy jej wzrost na poziomie 10%. W 2013 roku spodziewamy się też wzrostu wydatków polskich firm na reklamę w Internecie poza granicami kraju. Jest to zjawisko, na które warto zwrócić uwagę, a które często jest pomijane. Polskie firmy, poza reklamą w Polsce, dynamicznie wkraczają nie tylko na rynki pozostałych państw UE, a także USA i Azji. Jesteśmy przekonani, że duża cześć towarzyszącej temu aktywności odbywać sie będzie właśnie za pośrednictwem Internetu” – mówi Marcin Stojak, Country Manager na Polskę w Timgu.
Sytuacja gospodarcza wymusza optymalizację budżetów reklamowych i dalsze ich przesuwanie do Internetu, przede wszystkim kosztem reklamy w prasie, która systematycznie traci na znaczeniu jako medium reklamowe. W 2013 roku dominować będzie model efektywnościowy, który pozwala klientom na sprawne i efektywne zarządzanie swoim budżetem lokowanym w działaniach on-line.
Struktura wydatków na reklamę w Internecie
Obserwując rynek reklamy internetowej z perspektywy europejskiej, trudno nie zauważyć podobieństw do rynków zachodnich sprzed kilku lat. Z czasem struktura wydatków na reklamę w Internecie w Polsce będzie się upodabniała do tej, charakterystycznej dla bardziej dojrzałych rynków europejskich.
W Wielkiej Brytanii wydatki na reklamę typu display wzrosły w tym roku o 10,6%, głównie za sprawą nakładów na reklamę w mediach społecznościowych i na platformach mobilnych. Wydatki w tym segmencie stanowiły 23% wszystkich przeznaczonych na reklamę cyfrową w I połowie 2012 roku w Wielkiej Brytanii. Tego samego trendu możemy spodziewać się w Polsce – spowolnienia wydatków na reklamę typu display w Internecie przy jednoczesnym wzroście wykorzystania jej na platformach mobilnych, video oraz w mediach społecznościowych. W Polsce display stanowi 41%, a SEM 33% wydatków na reklamę internetową. Dynamika jest jednak po stronie marketingu w wyszukiwarkach.
„W Wielkiej Brytanii reklama typu Search (PPC) odpowiada za 59% wydatków na reklamę w Internecie. Ze względu na jej silną funkcję sprzedażową, przejrzystą i mierzalną naturę – spodziewamy się dalszego dynamicznego wzrostu tego sektora w Polsce. Będzie to kolejny element dojrzewania rynku. Ma to dodatkowe znaczenie w czasach, kiedy budżety reklamowe podlegają silnej presji ze względu na obecną sytuację ekonomiczną. Naszym zdaniem, reklama typu Search (PPC) zdetronizuje reklamę graficzną w Polsce w ciągu kilku najbliższych lat” - zapewnia Marcin Stojak, Country Manager w Timgu.
Platformy mobilne
Wraz ze spadkiem cen Internetu w telefonach komórkowych oraz stałym wzrostem liczby posiadaczy smartfonów w Polsce, dynamicznie zwiększa się konsumpcja Internetu za pośrednictwem platform mobilnych. W ślad za zwiększonym ruchem w tym segmencie, rośnie też ilość i wartość transakcji dokonywanych w ten sposób.
„Efektem tego trendu jest wzrost liczby stron www zoptymalizowanych pod kątem urządzeń mobilnych. Użytkownicy smartfonów spędzają 70% czasu więcej na stronach dostosowanych do tych urządzeń. Kiedy firmy w pełni to zrozumieją, będziemy świadkami jeszcze szybszego wzrostu tego mobilnego. Po drugie, wzrost wydatków na reklamę na urządzeniach mobilnych, zarówno display jak i typu Search” – przekonuje Marcin Stojak.
W chwili obecnej w Wielkiej Brytanii wydatki na reklamę na urządzenia mobilne wynoszą 7% wszystkich kosztów przeznaczonych na reklamę w Internecie i rosły o ok. 132% z roku na rok. W 2012 wydatki na reklamy typu SMS/MMS/video/display na urządzeniach mobilnych w Anglii wzrosły o 91%. W tym samym czasie wydatki na reklamę typu Search na urządzeniach mobilnych wzrosły o 152% - stanowiąc obecnie 72% wszystkich na reklamę na urządzeniach mobilnych.
„Spodziewamy się odwzorowania tej dynamiki i struktury także na polskim rynku. Dynamika przyrostu ilości odwiedzin oraz wartości transakcji dokonywanych na platformach mobilnych w Polsce w przypadku naszych klientów, zdaje się podążać dokładnie tą samą ścieżką jak wskaźniki u naszych klientów w Skandynawii i Wielkiej Brytanii. Tyle, że z około 1,5 rocznym opóźnieniem. Spodziewamy się, że polski rynek reklamy mobilnej będzie się coraz szybciej upodabniał się do bardziej zaawansowanych rynków europejskich” – mówi Marcin Stojak z Timgu.
Trendy w marketingu internetowym - podsumowanie
Główne trendy na rok 2013 według Timgu to wzrost wydatków na reklamę w Internecie z powolną zmianą struktury wydatków i rosnącym udziałem reklam typu Search i wciąż silną, ale słabnącą dynamiką wzrostu reklam typu display. Reklamy te mogą zostać wzmocnione poprzez silny udział mediów społecznościowych, platform mobilnych i video, które stanowią już 8 % całego rynku reklamy graficznej w sieci.
Większa penetracja rynku przez urządzenia mobilne i spadające ceny Internetu dostępnego za ich pośrednictwem przełożą się na zwiększony ruch generowany na platformy mobilne. Firmy będą chciały być tam, gdzie są ich klienci. Zwiększy się liczba zoptymalizowanych stron, a zwiększenie wydatków na reklamę w tym sektorze będzie logiczną konsekwencją. Kolejny punkt to internacjonalizacja. Polskie firmy będą się starały jeszcze dynamiczniej dotrzeć do klientów na innych rynkach za pośrednictwem Internetu.
Źródła: dane dotyczące rynku reklamy w Internecie w Wielkiej Brytanii na podstawie raportów IAB UK, CommScore, MobiLens UK, Pricewater HouseCoopers
O Timgu Ltd.
Timgu specjalizuje się w marketingu w wyszukiwarkach. Misją firmy jest dostarczanie pozytywnych wyników dla swoich klientów we wszystkich aspektach ich aktywności w Internecie. Timgu jest międzynarodową agencją marketingową powstałą z połączenia pięciu narodowości i 14 języków, którymi posługują się pracownicy firmy pracując dla międzynarodowych klientów. Timgu jest jedynym w Polsce certyfikowanym partnerem Google w programie Google Grants. Timgu ma biura w Londynie i Kopenhadze oraz przedstawicielstwo w Warszawie. Agencja została założona w 2010 roku przez byłych pracowników Google: Aleksandra Kahna i Lariego Numminena.
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/marketing-internetowy-w-polsce-dwa-kroki-za-europejskim-trendy-na-rok-2013-wg-timgu